Nadační podpora školního vzdělávání - speciální edice Mapy dárcovství 2024

9. 9. 2024 – Fórum dárců začátkem školního roku vydává speciální edici Mapy dárcovství 2024 zaměřenou na vzdělávání. Představuje v ní, jak nadace a fondy, firemní i nefiremní, financují veřejně prospěšné projekty, které si kladou za cíl zlepšovat situaci v tuzemském vzdělávání. Z průzkumu např. vyplývá, že předních třicet nadací a fondů se zaměřením na vzdělávání investovalo v loňském roce do školního vzdělávání 0,5 mld. Kč.
„Vzdělání je klíčovou hodnotou rozvoje společnosti. Více než polovina dotázaných Čechů si myslí, že je oblast vzdělávání ze strany státu dlouhodobě podfinancovaná. I proto jsou tady naše nadace a fondy, firemní i nefiremní, které se chovají jako společensky odpovědní investoři a financují veřejně prospěšné projekty, které si kladou za cíl zlepšovat situaci v tuzemském vzdělávání,“ říká Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců a doplňuje: „Ve Fóru dárců se řadu let věnujeme mapování českého soukromého dárcovství, a to se zvláštním zřetelem na nadace a fondy. Proto jsme se nově rozhodli podívat na otázku nadační podpory vzdělávání a věnovat jí speciální edici Mapy dárcovství.“
Mapa dárcovství 2024 – klíčová zjištění
- Vzdělávání je nejčastěji podporovanou oblastí ze strany nadací a fondů.
- Předních třicet nadací a fondů se zaměřením na vzdělávání investovalo v loňském roce do školního vzdělávání 0,5 mld. korun.
- Podle výzkumu veřejného mínění se 6 z 10 Čechů domnívá, že školní vzdělávání je ze strany státu podfinancováno; nedostatek finančních prostředků ze strany státu vnímají nejsilněji u základního stupně vzdělávání.
- Veřejnost si zároveň přeje, aby se na financování podílely i soukromé subjekty – mecenáši, nadace a firmy.
- České nadace a fondy nejvíce podporují vzdělávání na základním a středním stupni školního systému, nejčastěji kombinací grantů a vlastních projektů.
- Pro nadace a fondy je důležité mít možnost spolupráce se stakeholdery a experty
v oblasti vzdělávání. - Nadace a fondy stojí o větší propojení a komunikaci státu se soukromými subjekty pro zefektivnění podpory vzdělávání.
- Nadace a fondy spatřují zásadní pozitiva mezisektorové spolupráce:
- ve vyšším dopadu a efektivitě společných aktivit,
- v možnosti dlouhodobého partnerství,
- ve sdílení know-how a dobré praxe se spolupracujícími partnery.
- Firemní nadace a fondy podporují řadu projektů na rozvoj pedagogů i žáků a studentů. Příkladem může být např. projekt Báječný den s chemií Nadace ORLEN Unipetrol a projekt EDU pro regiony Nadačního fondu Škoda Auto.
„Chemie se objevuje všude kolem nás. Proto investujeme prostředky i síly do projektů na vzdělávání naší budoucí generace, která brzy převezme štafetu,“ uvádí prof. Ing. Tomáš Herink, Ph.D., člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol a správní rady Nadace ORLEN Unipetrol.
„Díky zpětné vazbě od účastníků projektu víme, že jeho absolvování je pro vedení jednotlivých škol často silným a někdy až transformačním zážitkem,“ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto, který u zrodu projektu stál.
Mapa dárcovství 2024 (speciální edice vzdělávání):
- podcast a video rozhovor s Klárou Šplíchalovou, ředitelkou Fóra dárců
- podcast a video rozhovor s Lucií Pražákovou, ředitelkou Nadace ORLEN Unipetrol
- podcast a video rozhovor s Ladislavem Kučerou, ředitelem Nadačního fondu Škoda Auto