České dárcovství
8,1 mld Kč
na veřejně prospěšné účely
individuální dárci 2,4 mld
firmy 3,9 mld
nadace a fondy 1,8 mld
prostřednictvím DMS 40 milionů
Expertní odhad Fóra dárců, který vychází z vlastních analýz (údaje za rok 2019) a dostupných dat ministerstva financí.
TOP 10 nadací a fondů 2019
(firemních i nefiremních) podle výše rozdělených prostředků
DOBRÝ ANDĚL, nadace 268 243 267 Kč
Nadace ČEZ 170 443 890 Kč
Nadační fond Avast 116 247 000 Kč
Nadace THE Kellner Family Foundation 89 489 000 Kč
Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 88 470 709 Kč
Prague Civil Society Centre, nadační fond 70 596 000 Kč
F-nadace 61 373 166 Kč
Nadace Charty 77 – Konto Bariéry 60 026 656 Kč
Nadace AGROFERT 58 244 183 Kč
Nadace České spořitelny 58 093 884 Kč
TOP 3 nadací a fondů 2019
dle nadačního jmění
Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond
4 602 228 000 Kč
Nadace České spořitelny
1 734 177 000 Kč
Nadace "Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových"
307 250 649 Kč
Profesionální dárci v Česku:
Nadace a fondy
V ROCE 2020 PŮSOBÍ V ČESKÉ REPUBLICE 2 717 nadací a fondů, což je proti roku 2019 o 274 subjektů více.
Z toho je 527 (480 v roce 2019) nadací a 2 190 (1 964 v roce 2019) nadačníchfondů.
FIREMNÍ NADACE A FONDY v roce 2019 celkem rozdělily více než 667 milionů korun
NEJVĚTŠÍM FIREMNÍM DÁRCEM je opět Nadace ČEZ, která rozdělila více než 170 milionů korun.
NEFIREMNÍ NADACE A FONDY investovaly v roce 2019 do veřejně prospěšných projektů přes 1 mld. korun
NEJVÍCE FINANCÍ V ROCE 2019 OPĚT ROZDĚLIL DOBRÝ ANDĚL, nadace 268 243 267 Kč.
Celkem nadace a nadační fondy v roce 2019 rozdělily 1.761 mld korun
(zjištění ke 31.10.2020)
Počet rozdělených prostředků
VÍCE NEŽ 100 MILIONŮ KČ ZA ROK 2019 ROZDĚLILY DVĚ NADACE A JEDEN NADAČNÍ FOND (druhý údaj je za rok 2018):
DOBRÝ ANDĚL, nadace 268 243 267 Kč | 232 149 175 Kč
Nadace ČEZ (firemní) 170 443 890 Kč | 175 533 494 Kč
Nadační fond AVAST (firemní) 116 247 000 Kč | 109 199 000 Kč
Více než 50 a méně než 100 milionů Kč rozdělilo osm subjektů.
Počet nadací a fondů 2020
NADAČNÍ FONDY 527
NADACE 2 190
Zdroj údajů: Fórum dárců
Nejvíce podporovanou oblastí je vzdělávání a věda
(vychází z údajů za Top 25 firemních + Top 25 nefiremních nadací a fondů 2019)
13 % Vzdělávání a výzkum
11,5 % Děti, mladí a rodina
10 % Pomoc nemocným a lidem s handicapem
9 % Pomoc sociálně znevýhodněným
Pomoc v pandemii 2020
Na letošní pandemii rychle zareagovala řada nadací a nadačních fondů, jejich pomoc byla v mnoha případech rychlejší než ta státní. Fórum dárců zjišťovalo, jaká mimořádná grantová řízení na podporu neziskových organizací a jednotlivců vznikala a jaký objem prostředků byl mezi žadatele rozdělen v mil. Kč.
30,6 Nadace ČEZ
20 Nadace Karel Komárek Family Foundation
19 Avast nadační fond
11 Česko-německý fond budoucnosti
3,6 Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové
2,8 Nadace KB Jistota
2 Nadační fond Albert
1 Nadace Kooperativy
0,9 Nadace Tipsport
0,8 Nadační fond Českého Rozhlasu
Názory veřejnosti – dárcovství s ohledem na Covid-19
Průzkum veřejného mínění byl pro Fórum dárců zpracován agenturou InsightLab, 2020
Podpora veřejně prospěšných aktivit
Pouze 11 % lidí ze svého příjmu pravidelně podporuje nějakou veřejně prospěšnou aktivitu, což je o 3 % méně
než při šetření v loňském roce. Pravidelně nebo příležitostně se pak jedná o 33 % lidí (o 10 % méně než v loňském roce).
PODPORUJETE FINANČNĚ RŮZNÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY?
ano, pravidelně 11 %
ano, příležitostně 22 %
jen občas 22 %
jen výjimečně 31 %
nikdy 14 %
Nejčastěji lidé přispívají na veřejně prospěšné aktivity ročně částkou 201 - 500 Kč 26 %
Nižší příspěvky jsou typické zejména pro mladé do 29 let, výrazně vyšší příspěvky pak věnují lidé ve věku 45 – 59 let.
Názory veřejnosti – dárcovství s ohledem na COVID-19
Důvěra ve veřejně prospěšný sektor
Veřejně prospěšnému sektoru důvěřuje 55 % lidí.
Pouze minimum lidí však uvádí bezvýhradnou důvěru „rozhodně ano“.
DO JAKÉ MÍRY DŮVĚŘUJETE VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉMU SEKTORU JAKO CELKU /ROK 2020?
3 % rozhodně věřím
47 %spíše věřím
45 %spíše nevěřím
6 %rozhodně nevěřím
Důvěra ve veřejně prospěšný sektor proti loňsku vzrostla o 8 %
Aktivnější v přispívání jsou ženy 36 % než muži 29 %.
Z hlediska věku jsou pak nejaktivnější lidé ve věku 45-59 let. Dominantním důvodem, proč ostatní lidé na veřejně prospěšné aktivity nepřispívají, je nedůvěra v to, že peníze dojdou tam, kam mají.
Názory veřejnosti – dárcovství s ohledem na COVID-19 - Způsob darování
ODHADNĚTE, KOLIK PŘIBLIŽNĚ ROČNĚ DARUJETE NA RŮZNÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY?
28%
201 - 500 kč
18%
501 - 1000 Kč
19%
101 - 200 Kč
0 - 100 Kč 19 %
1001 - 2000 Kč 8 %
2001 - 5000 Kč 7 %
Nad 5000 Kč 2 %
Názory veřejnosti – dárcovství s ohledem na COVID-19
Vliv COVID-19 na podporu veřejně prospěšných aktivit
PANDEMIE KORONAVIRU COVID-19 MĚLA VLIV NA OCHOTU FINANČNĚ PODPOROVAT NĚJAKÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY U 40 % LIDÍ, A TO NAPŘÍČ VŠEMI CÍLOVÝMI SKUPINAMI.
37 % lidí uvádí, že v současné době daruje méně než před pandemií koronaviru COVID-19.
Netransparentní sbírky během pandemie
Netransparentní nebo nedůvěryhodnou sbírku v době pandemii koronaviru COVID-19 zaznamenal každý desátý člověk.
Jak dopadá pandemie COVID-19 na neziskový sektor
Průzkum byl realizován Fórem dárců 2020
Jaké největší změny nebo dopady Vám doposud přinesla současná koronavirová situace?
V podzimní vlně (srovnání s jarem):
ZVÝŠENÍ DARŮ OD VEŘEJNOSTI reportuje o 3 % méně organizací 11 %
SNÍŽENÍ DARŮ OD VEŘEJNOSTI reportuje o 28 % více organizací 52 %
SNÍŽENÍ VÝNOSŮ Z VLASTNÍ ČINNOSTI reportuje o 13 % více organizacÍ 50 %
ZVÝŠENÍ FIREMNÍ DÁRCOVSKÉ PODPORY reportuje o 6 % méně organizací 9 %
RUŠENÍ PŘISLÍBENÉ DÁRCOVSKÉ PODPORY reportuje o 9 % více organizací 39 %
RUŠENÍ BENEFIČNÍCH AKCÍ reportuje o 18 % více organizací 74 %
JINÉ 22 %
Dopad COVID-19
Snížila se hodnota darů pro vaši NNO ze strany jednotlivců?
Dopad COVID-19
Jak krize ovlivňuje spolupráci s Vašimi fi remními partnery?
V podzimní vlně (srovnání s jarem):
ZHORŠENÍ VZÁJEMNÉ KOMUNIKACE reportuje o 8 % méně organizací 15 %
VOLÍ SPÍŠE NEFINANČNÍ FORMY PODPORY 13 %
STÁLOU PODPORU DLOUHODOBÝCH PROJEKTŮ reportuje o 8 % více organizací 41 %
UKONČENÍ FINANCOVÁNÍ KRÁTKODOBÝCH/JEDNORÁZOVÝCH PROJEKTŮ reportuje o 8 % více organizací 24 %
SNÍŽENÍ FINANČNÍ PODPORY reportuje o 16 % více organizací 52 %
JINÉ 15 %
Využili jste nějakého speciálního grantového, nebo státního dotačního nebo fi remního dárcovského titulu, který vznikl v souvislosti s nemocí COVID-19?
Dopad COVID-19
Jaká jsou podle Vašeho názoru největší rizika současné situace?
EKONOMICKÁ KRIZE A JEJÍ NEGATIVNÍ DOPADY NA DÁRCOVSTVÍ
- Nepředvídatelnost situace, panující nejistota a obavy z budoucnosti
- Tíživá ekonomická situace komerčních subjektů povede k omezení podpory ze strany fi remních dárců
- Snížení příspěvků od individuálních dárců vdůsledku poklesu příjmů, odliv dárců
- Nedostatek veřejných zdrojů, orientace státu na jiné oblasti, odklon od podpory neziskového sektoru
- Finanční nejistota organizací a nemožnost dlouhodobého plánování
OMEZENÍ ČINNOSTI V DŮSLEDKU ZAVEDENÝCH OPATŘENÍ, RUŠENÍ AKCÍ, NUTNÁ ZMĚNA AKTIVIT
DALŠÍ
- Ohrožení zdraví (zejména u rizikových skupin), obava z dalších vln nákazy
- Propad kultury
- Změna společenské atmosféry, dopad na psychiku lidí (strach, úzkost, nejistota, podezíravost)
Dárcovské SMS v číslech
(srovnání za období leden – září)
2019 | 381 000 DMS 18,642 mil korun neziskovkám
2020 | 570 000 DMS (+49,7 %) 32,389 mil korun neziskovkám (+73,7 %)
Přehled dárcovských SMS dle cenových hladin za období leden-září 2020
46%
DMS 30
(262 927) 59 % v r.2019
39%
DMS 90
(220 556) 26 % v r.2019
15%
DMS 60
(87 024) 15 % v r.2019
Čísla zahrnují jednorázové DMS i trvalou podporu
Zdroj: analýzy FD
Přehled dárcovských SMS dle typu
(jednorázové vs. trvalé za období leden – září 2020)
Jednorázové 53 % (40 % v roce 2019) 300 471
Trvalé 47 % (60 % v roce 2019) 270 036
43 % ze všech DMS TRV tvoří SVETLUSKA,
18 % tvoří PARAPLE,
12 % tvoří KURE
Nárůst podílu jednorázových DMS na úkor DMS TRV evidujeme v důsledku krátkodobých sbírek spojených s COVID-19.
Ze Slovenska – kolik přinesly daňové asignace?
Příjemců 2% daňových asignací bylo na Slovensku za rok 2019 celkem více než
15 tisíc a dohromady tedy získali více než
73 milionů eur (což je o 4,7 milionů více, než v loňském roce a zároveň se jedná o zhruba 1,89 mld českých korun).
POPRVÉ V HISTORII TAKÉ FYZICKÉ OSOBY DAROVALI VÍCE
36,9 MIL, NEŽ OSOBY PRÁVNICKÉ 36,1 MIL
Ze Slovenska – TOP 10 firemních nadací
Nadácia Pontis 82 661 938,90 €
Nadácia Volkswagen Slovakia 81 597 497,24 €
Nadácia EPH 81 30 0 497,45 €
Nadácia ADELI 81 205 344,09 €
Nadácia SPP 81 143 912,27 €
Nadácia VÚB 81 039 911,51 €
Nadácia Slovenskej sporiteľne 81 007 046,07
Nadácia U.S.Steel Košice 8 865 595,02 €
Nadácia Tatra Banky 8 748 313,20 €
Nadácia Orange 8 662 983,54 €
Ze Slovenska – TOP 10 občanských neziskových organizací
Asociácia pomoci postihnutým – APPA 1 045 574,68 €
PLAMIENOK n.o. 872 023,19 €
POMOCNÍČEK o.z. 416 102,55 €
Nadácia PRO FUTURA 374 134,09 €
DOBRÝ ANJEL, n.o. 363 606,11 €
ONAS 355 168,76 €
Liga proti rakovine SR 342 961,60 €
Nadácia Centra pre fi lantropiu 336 271,39 €
Nadácia Spoločne pre región 335 494,45 €
Občianske združenie SVETIELKO NÁDEJE 326 697,44 €
Aktuální evropské a světové trendy v dárcovství 2020
Dárcovství v Evropě
43 % dárců daruje online pomocí kreditní karty. 20 % bankovním převodem, 11 % Paypalem, 10 % hotovostí, 9 % dárcovskými SMS, 3 % poštou, 3 % mobilními platbami a 1 % virtuální peněženka.
Aktuální evropské a světové trendy v dárcovství 2020
Klíčová zjištění pro Evropu
57 %
DARUJE NA CROWDFUNDINGOVÉ KAMPANĚ PODPORUJÍCÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NPOS)
7 %
JE ZAPSANÝCH V PROGRAMU NA HLEDÁNÍ PRÁCE
60 %
DAROVALO NEZISKOVÉ ORGANIZACI VE SPOJITOSTI S COVID-19 PANDEMIÍ
30 %
DAROVALO NEZISKOVÉ ORGANIZACI SÍDLÍCÍ MIMO JEJICH ZEMI TRVALÉHO POBYTU.
64 %
DÁRCŮ V EVROPĚ DOBROVOLNIČÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
74 %
TĚCHTO DOBROVOLNÍKŮ JSOU ZÁROVEŇ TAKÉ DÁRCI NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ, V NICHŽ DOBROVOLNIČÍ
78 %
Z TĚCHTO DÁRCŮ POMÁHÁ NEZISKOVÝM ORGANIZACÍM MATERIÁLNĚ (NAPŘ. JÍDLO) A 22 % PENĚŽNÍMI PROSTŘEDKY
43 %
LIDÍ JE ZAPSANÝCH V OPAKUJÍCÍM SE DÁRCOVSKÉM PROGRAMU
Tito dárci darují:
1 % týdně
5 % čtvrtletně
72 % měsíčně
22 % každoročně
Aktuální evropské a světové trendy v dárcovství 2020
Světové trendy 2020 - proč lidé nedarují
94 % NEDÁRCŮ UVÁDÍ, ŽE JE NEPRAVDĚPODOBNÉ, ŽE V PŘÍŠTÍCH 12 MĚSÍCÍCH DARUJÍ PENÍZE NEZISKOVÉ ORGANIZACI.
84 % SE ÚČASTNÍ SPORTOVNÍCH FUNDRAISERSKÝCH AKTIVIT, JAKO JE NAPŘÍKLAD MARATON, NEBO CYKLISTIKA.
80 % SE ÚČASTNÍ FUNDRAISER AKCÍ.
46 % DARUJE JÍDLO A POTŘEBNÉ VĚCI.
42 % UVÁDÍ JAKO DŮVOD NEDOSTATEČNÉ FINANČNÍ PROSTŘEDKY.
22 %věnují se dobrovolnické práci místo finančního daru
18 %darují jídlo, nebo potřebné věci místo finančního daru
9 %nevěří organizacím, že s jejich penězi dobře naloží
7 %preferují vynaložit finance na jejich rodiny a přátele
2 %nevěří, že neziskové organizace mají pozitivní dopad