TISKOVÁ ZPRÁVA - Ceny Fóra dárců 2024
27. 11. 2024 – Smyslem Cen Fóra dárců je ocenit důležitou práci neziskových organizací a firem, které realizují a podporují veřejně prospěšné projekty. Každoroční slavnostní předání cen, které navazovalo na Dárcovský summit, se konalo 26. listopadu odpoledne v Kaiserštejnském paláci v Praze. Setkání moderovala Monika Valentová a celou akci streamovala živě České televize.
„Je skvělé, že se i letos sešly stovky mimořádných počinů z neziskového i firemního prostředí, které zlepšují svět kolem nás a inspirují ostatní,“ řekla Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců.
Celou událost zahájila kategorie Sbírkový projekt, v níž jsou oceněny smysluplné a zajímavé sbírkové akce neziskových organizací, které jsou transparentní, a přispívají tak k rozvoji individuálního dárcovství v České republice. První místo získala dárcovská platforma Znesnáze za projekt Zachraňme Vilíka – čas běží. Na dalších místech se umístily Nadační fond Kapka naděje s projektem O Kapku lepší hokej 2024 a Nadace BONA s projektem Pomozte zvířatům po požáru Bohnického statku přežít zimu.
Vítězem ve firemní kategorii Zaměstnanecká sbírka se pak stala Nadace ČEZ a její projekt Zaměstnanci pomáhají – pomoc po povodních 2024. Za ní následovalo ocenění za spolupráci Škody Auto a.s., Odborů KOVO a Nadačního fondu Škoda Auto za společné Zaměstnanecké sbírky, které NF Škoda Auto pořádá již 10 let, a T-Mobile Czech Republic a.s. za projekt Trvalá dobročinná sběrná místa.
Nejúspěšnějším DMS projektem se v roce 20. výročí existence tohoto sbírkového nástroje stal projekt 7 let se StarDance Centra PARAPLE, o.p.s. Jen v letošním roce se i díky DMS vybralo za jediný večer více než 43 mil. Kč. Letošní benefiční díl tak byl nejúspěšnějším za celých 7 let.
Do soutěže mohou organizace přihlásit také své komunikační kampaně, výroční zprávy a spoty za účelem osvěty a propagace společensky prospěšného tématu a organizace i za účelem finančního přínosu pro realizaci svých záměrů.
V kategorii Komunikační kampaň – neziskové organizace obsadila 1. místo Nadace Veronica s projektem Folklore´s not dead, 2. místo získala Česká asociace paraplegiků – CZEPA, z.s. s podcastem Nezlomní a 3. místo obsadilo České ILCO, z.s s kampaní Stomie nás nezastaví. Je to jen detail!
V kategorii Komunikační kampaň – firmy, firemní nadace a fondy stanuly na 1. místě dvě společnosti. Nadace O2 s online vzdělávací hrou NetKnights a Československá obchodní banka, a.s. s dárcovskou mobilní aplikací NaDobrouVěc, která umožňuje přímé darování konkrétní organizaci při platbě kartou. 2. místo si zajistily Škoda Auto a.s. a Nadační fond Škoda Auto za iniciativu Škoda Social Week, která se koná ji druhým rokem a propojuje generace skrze různá témata v pracovním i veřejném prostředí prostřednictvím diskusí a sérií podcastů. 3. místo náleželo Nadaci ORLEN Unipetrol s výchovně vzdělávacím zábavným projektem Kouzelná chemie určeným dětem v mateřských a základních školách.
Speciální cenu za výjimečnou komunikační kampaň si odnesla Česká televize za divácky oblíbený a oceňovaný osmidílný televizní seriál Máme Smysl pro tumor!
V kategorii výroční zpráva nefiremní se na prvních třech místech umístily Czechitas z.ú., Tichý svět – chráněná pracoviště, o.p.s. a Lékaři bez hranic. V kategorii výroční zpráva firemní to byly Nadační fond Škoda Auto, Československá obchodní banka, a.s. a Nadace ORLEN Unipetrol.
Ocenění pro veřejně prospěšný spot, kde soutěžily internetové a televizní spoty charitativních a společensky prospěšných kampaní, které neziskové organizace v roce 2024 uvedly na internetu nebo v celorepublikovém a regionálním televizním vysílání ČT, TV Prima, TV Nova, TV Barrandov. Ceny si odnesly Post bellum, z.ú. za spot Co je to za mámu? věnovaný památce Věry Jirousové a ženám, které se postavily komunistickému režimu. Dále Aliance žen s rakovinou prsu, která v rámci projektu Bellis natočila spot Hlídej si je, který podporuje prevenci a je návodem na samovyšetření prsu. 3. místo obsadil spot Hostitelská péče není pěstounství Nadačního fondu Spoluživot, který šiří osvětu o této formě náhradní rodičovské péče.
Speciální cena České televize
O cenu se mohly ucházet koncepty a scénáře televizní spotů charitativních a společensky prospěšných kampaní, které neziskové organizace připravují ke spuštění v roce 2025. Vybranou organizací se letos stala Vodní záchranná služba ČČK se scénářem pro spot Voda je tichý zabiják. Vítězný návrh spotu pomůže zrealizovat Česká televize a v roce 2025 jej odvysílá.
Veškeré oceněné projekty najdete zde.
Fotogalerii ze slavnostního předávání si můžete prohlédnout zde.
Předávání cen streamovala Česká televize. Ke zhlédnutí na iVysílání zde.
Partnery Cen Fóra dárců 2024 byli: Česká televize, Český rozhlas, Kaiserštejnský palác
a Nadace Preciosa.
Kontakt pro média:
Klára Šplíchalová
Výkonná ředitelka Fóra dárců
splichalova@donorsforum.cz
+(420) 725 999 101
Klára Stuchlá Libertová
Manažerka dárcovských programů
+(420) 725 999 102
Pro editory:
Fórum dárců je jediný celorepublikový spolek zastřešující dárce v České republice. Na budování a rozvoji prostředí pro dárcovství pracuje Fórum dárců úspěšně od roku 1997. Při Fóru dárců se vyprofilovala Asociace nadací, Asociace nadačních fondů a Asociace firemních nadací a fondů, které sdružují šest desítek členů.
Fórum dárců se aktivně účastní legislativních procesů směřujících k prosazování zlepšení podmínek pro dárcovství a rozvoje veřejně prospěšných aktivit v České republice. Fórum dárců je jedním ze zakládajících členů CSR platformy Byznys pro společnost.
Fórum dárců přispívá k formování dárcovského prostředí mnoha zásadními projekty:
Informace k Dárcovské SMS najdete na Darcovskasms.cz
Více informací k individuálnímu dárcovství najdete na Darujspravne.cz
Žebříčky nadací a nadačních fondů najdete na Donorsforum.cz
Všechny vítěze Cen Fóra dárců poznáte na Cenyforadarcu.cz