České dárcovství v roce 2023
celkem na veřejně prospěšné účely: 14,1 mld. korun
firmy: 6,7 mld
individuální dárci: 3,6 mld
nadace a nadační fondy: 3,8 mld
prostřednictvím dárcovské SMS: 53 milionů
Poznámka: : Expertní odhad Fóra dárců, který vychází z vlastních analýz a dostupných dat Generálního finančního ředitelství.
TOP 10 nadací a fondů 2023
(firemních i nefiremních) podle výše rozdělených nadačních příspěvků
1. DOBRÝ ANDĚL, nadace 395 567 000 Kč
2. Prague Civil Society Centre, nadační fond 299 702 000 Kč
3. Nadace ČEZ 269 926 000 Kč
4. Nadace EP Corporate Group 182 342 000 Kč
5. Nadace THE KELLNER FAMILY FOUNDATION 132 918 000 Kč
6. Nadace České spořitelny 125 949 000 Kč
7. Nadace pojišťovny Kooperativa 120 369 000 Kč
8. Nadační fond Kladné nuly 113 268 000 Kč
9. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 101 296 000 Kč
10. Nadace PPF 86 445 000 Kč
Přední TOP10 nadací a fondů rozdělila téměř polovinu (48 %) celkového
ročního objemu nadační podpory.
TOP 3 nadace a fondy 2023
podle výše registrovaného nadačního kapitálu
1. Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond
4 672 228 000 Kč
2. Nadace rodiny Holečkových
1 977 458 000 Kč
3.Nadace České spořitelny
1 734 000 000 Kč
Zdroj: Analýzy FD
Profesionální dárci v Česku:
Nadace a fondy
V ROCE 2024 PŮSOBÍ V ČESKÉ REPUBLICE 3 236 nadací a nadačních fondů, což je oproti roku 2023 o
50 subjektů více.
Z toho je
571 nadací (574 v roce 2023) a
2 665 nadačních fondů (2 612 v roce 2023).
V ČR působí celkem
497 firemních nadačních subjektů (496 v roce 2023), z toho
142 nadací (142 v roce 2023) a
355 nadačních fondů (354 v roce 2023).
FIREMNÍ NADACE A FONDY v roce 2023 rozdělily
1,38 miliardy korun (1,42 mld. korun v roce 2022), které činí
37 % z celkového ročního objemu nadační podpory.
NEJVĚTŠÍM FIREMNÍM DÁRCEM je
Nadace ČEZ, která rozdělila téměř
270 milionů korun.
V ČR působí celkem
2739 nefiremních nadačních subjektů (2690 v roce 2023), z toho
432 nadací (429 v roce 2023) a
2310 nadačních fondů (2258 v roce 2023).
NEFIREMNÍ NADACE A FONDY investovaly v roce 2023 do veřejně prospěšných projektů
2,39 miliardy korun (2,29 mld. korun v roce 2022), které činí
63 % z celkového ročního objemu nadační podpory.
NEJVÍCE PROSTŘEDKŮ ROZDĚLIL opět
DOBRÝ ANDĚL, nadace , a to více než
396 milionů korun.
Zdroj: Analýzy FD
Celkem nadace a nadační fondy v roce 2023 rozdělily 3,77 mld. korun
(zjištění k 9. 9. 2024)
Objem rozdělených prostředků v roce 2023
V roce 2023 rozdělily české nadace a nadační fondy o 55 mil. korun více než v roce 2022 (nárůst o 1,5 %).
Více než 100 mil. korun za rok 2023 rozdělilo 9 nadačních subjektů -
6 nadací a 3 nadační fondy (druhý údaj je za rok 2022).
DOBRÝ ANDĚL, nadace 395 567 000 Kč | 382 621 000 Kč
Prague Civil Society Centre, nadační fond 299 702 000 Kč | 243 320 000 Kč
Nadace ČEZ 269 926 000 Kč | 219 993 000 Kč
Nadace EP Corporate Group 182 342 000 Kč | 55 364 000 Kč
Nadace THE KELLNER FAMILY FOUNDATION 132 918 000 Kč | 158 678 000 Kč
Nadace České spořitelny 125 949 000 Kč | 144 677 000 Kč
Nadace pojišťovny Kooperativa 120 369 000 Kč | 86 299 000 Kč
Nadační fond Kladné nuly 113 268 000 Kč | 103 000 000 Kč
Česko-německý fond budoucnosti, nadační fond 101 296 000 Kč | 86 740 000 Kč
Více než 50 a méně než 100 milionů korun rozdělilo v roce 2023 celkem 12 subjektů.
Nejvíce profesionálních dárců sídlí v Praze
3186 Počet
profesionálních dárců
(tj. nadací
a nadačních fondů)
celkem
Kraje podle počtu profesionálních dárců
Praha 1454
Jihomoravský kraj 300
Středočeský kraj 292
Moravskoslezský 198
Jihočeský kraj 147
Zlínský kraj 123
Královéhradecký kraj 119
Plzeňský kraj 114
Olomoucký kraj 110
Ústecký kraj 93
Pardubický kraj 91
Liberecký kraj 78
Vysočina 72
Karlovarský kraj 45
Nejčastěji podporované oblasti profesionálními dárci
(vychází z TOP25 firemních a TOP25 nefiremních nadací a fondů 2023)
15 % Vzdělávání a výzkum
14 % Pomoc nemocným a lidem s handicapem
13 % Humanitární pomoc a lidská práva
13 % Pomoc sociálně znevýhodněným
11 % Děti, mladí a rodina
11 % Kultura, umění a památky
Zdroj: Analýzy FD
35 let nadačního sektoru
Společně s občanskou společností se po sametové revoluci nově rodil i nadační sektor. Vznikaly nové subjekty, které si kladly za cíl nejenom projevovat svou občanskou svobodu, ale aktivně i finančně se spolupodílet na utváření novodobé současnosti.
35 let nadačního sektoru
35 let nadačního sektoru
Co se změnilo od roku 1989 doteď?
Změnily se vize zřizovatelů.
Nově spíše preferují nadační fondy bez povinného nadačního kapitálu a s relativně volnou právní úpravou, které mohou lépe sloužit jako flexibilní nástroj pro prosazování stanoveného veřejně prospěšného účelu. Zatímco počet nadací se dlouhodobě drží na poměrně konstantní úrovni, počet nadačních fondů výrazně roste. Společenskou investici nově zřizovatelé projevují více dynamickou prací s finančními zdroji i kapitálem.
Změnily se zdroje vytvářející majetek nadací a nadačních fondů.
Povinnost nadačního kapitálu některé nadace zatěžuje a neplní svůj účel, protože výnos není adekvátní. Organizace pak spíše vytvářejí majetek mimo nadační kapitál, se kterým lze operativně nakládat. Významnými dárci, co do objemu finančních prostředků, se staly firemní nadace a fondy, jejichž finanční zdroje jsou tvořeny spíše krátkodobě a v závislosti na rozhodnutí a prosperitě zřizovatelských firem.
35 let nadačního sektoru
Co se změnilo od roku 1989 doteď?
Změnila se činnost nadací a fondů.
Od roku 2014 se činnost nadací přesouvá k realizaci vlastních projektů a ubývá subjektů grantujících nad rámec svých povinností. Důvodem jsou omezené finanční možnosti, ale i ambice k realizaci vlastních aktivit.
Změnily se objemy nadačních příspěvků.
Objemy nadačních příspěvků se meziročně zvyšují. Vzhledem k inflaci je nárůst často relativní a jde spíše o udržení stavu předcházejících let. Nicméně nadační subjekty dlouhodobě potvrzují svoji roli společensky odpovědných investorů, protože každoročně grantují zhruba 4 miliardy soukromých finančních prostředků na veřejně prospěšné činnosti.
35 let nadačního sektoru
Co se změnilo od roku 1989 doteď?
Změnila se podporovaná témata a cílové skupiny.
Nadační subjekty reagují na potřeby i postoje společnosti a věnují se novým tématům, např. ochraně duševního zdraví, tématu domácího násilí či ochraně životního prostředí. Je patrný odliv zájmu o některé oblasti, a to ve prospěch konkrétnější práce s cílovými skupinami či podpory dílčích specifických oblastí.
Zdroj: 35 let nadací a nadačních fondů v České republice, JUDr. Hana Frištenská pro Fórum dárců
Názory veřejnosti: Společenská odpovědnost firem
Tři čtvrtiny dotázaných (74 %) považuje podporu veřejně prospěšného sektoru za důležitou součást firemních aktivit. Sympatie k firmám u lidí nejvíce zvyšuje podpora zdravotní oblasti (61 %), u více než poloviny lidí pozitivně ovlivňuje sympatie k firmě také ochrana životního prostředí (56 %), podpora dětí a mládeže (54 %) či podpora v sociální a humanitární oblasti (54 %).
Názory veřejnosti: Názory veřejnosti: Společenská odpovědnost firem
Měla by být podpora veřejně prospěšného sektoru součástí firemních aktivit?
Necelá polovina zaměstnanců (45 %) uvádí, že jejich firma koná veřejně prospěšné aktivity. Nejčastěji podporovanou oblastí ze strany těchto firem je děti a mládež (37 %) a sociální a humanitární oblast (37 %).
Celkem čtvrtina zaměstnanců (24 %) se do veřejně prospěšných aktivit pořádaných zaměstnavatelem zapojuje.
Polovina lidí vnímá společenskou odpovědnost firem i při rozhodování o nákupu.
Pro 54 % lidí je při rozhodování o nákupu důležité, zda se firma chová společensky odpovědně.
Pro 43 % lidí je společensky odpovědná aktivita firmy důvodem k doporučení značky.
60 % lidí je ochotno si připlatit za výrobek, pokud je určitá částka z prodeje určena na veřejně prospěšný projekt.
Dobročinné aktivity firem nejvíce oceňují lidé ve věku 30-44 let.
Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2024
Názory veřejnosti: Dárcovství
Pravidelně nebo příležitostně podporuje finančně nějakou veřejně prospěšnou aktivitu téměř polovina lidí
43 %,obdobně jako v minulém roce. Podíl lidí, kteří ze svého příjmu darují
příležitostně se meziročně mírně snížil (
28 %), a to ve prospěch pravidelných dárců (
15 %)
PODPORUJETE FINANČNĚ RŮZNÉ VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ AKTIVITY?
ano, pravidelně 15 %
ano, příležitostně 28 %
jen občas 21 %
jen výjimečně 24 %
nikdy 12 %
Z hlediska věku jsou nejaktivnější skupinou dárců lidé ve věku 30 až 44 let - pravidelně jich daruje 16 %, příležitostně pak dalších 49 %.
Mezi příležitostnými dárci jsou častěji zastoupeny ženy 32 % vs. 24 %.
Názory veřejnosti: Kolik darujete?
Kolik peněz ročně přibližně darujete na podporu veřejně prospěšných aktivit?
22%
501-1000 Kč
19%
201-500 Kč
17%
1001-2000 Kč
15%
101-200 Kč
do 100 Kč11 %
2001-5000 Kč 9 %
5001 Kč a více 7 %
Ročně dárci přispějí na veřejně prospěšné aktivity celkem nejčastěji částkou 501 - 1 000 Kč 22 %.
Meziročně se zároveň mírně zvýšil podíl dárců, kteří darují za rok vyšší částku; více než 1 000 Kč ročně daruje na veřejně prospěšné aktivity třetina dárců (33 %, v roce 2023 25 %). Častěji se jedná o ženy, vysokoškolsky vzdělané osoby a osoby z domácností s příjmem nad 60 tis. Kč.
Co se týče jednotlivých darů, 79 % dárců daruje jednorázově maximálně 500 Kč, průměrná výše jednoho finančního daru se stále pohybuje nejčastěji mezi 30 a 100 Kč (27 %).
Online metodami dárci v rámci jedné platby darují nejčastěji 201-500 Kč, v hotovosti se jedná nejčastěji o 30-100 Kč.
Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2024
Názory veřejnosti: Jak darujete?
Nejrozšířenějším způsobem darování je darování prostřednictvím nákupu sbírkového předmětu, které využívají tři čtvrtiny dárců 75 %, a darování prostřednictvím online platebních metod, které využívá70 % dárců. Alespoň jednou ročně tyto způsoby darování využije více než polovina dárců.
Nejvíce využívaným nástrojem pro pravidelné dárcovství na měsíční bázi (či častěji) jsou online platební metody, pro pravidelné darování jej využívá každý desátý dárce.
Jak často využíváte jednotlivé způsoby platby při darování? (alespoň jednou ročně)
Názory veřejnosti: Na co přispíváte?
Mezi nejčastěji finančně podporované oblasti ze strany veřejnosti stále patří
sociální a humanitární oblast (48 %),
zdravotní oblast (47 %),
děti a mládež ( 42 %)
a ochrana
životního prostředí a zvířat ( 36 %).
Dárci zároveň uvádějí, že do těchto čtyř oblastí přispívají nejvyššími částkami.
Meziročně mezi dárci narostla ochota podporovat vzdělávání či regionální a komunitní rozvoj; skutečně tyto oblasti podpořilo pouze 10 % dotázaných
Nejčastěji podporované oblasti podle věkových skupin dárců
Meziročně se mírně zvýšilo procento lidí, kteří na veřejně prospěšné aktivity vůbec nepřispívají (12 %, v roce 2023 7 %). Častěji se jedná o muže a osoby s nižším vzděláním. Lidé, kteří na veřejně prospěšné aktivity nepřispívají, udávají nejčastěji jako důvod preferenci utratit peníze raději za své blízké (42 %) či nedůvěru, že neziskové organizace využijí finanční příspěvek správným způsobem (40 %). Více než čtvrtina osob (28 %) udává jako důvod nedostatek finančních prostředků.
Názory veřejnosti: Motivace k darování a důvěryhodnost sbírek
Největší motivací k darování finančních prostředků je dobrý pocit z darování; motivuje80 % dárců. Pro dárcovské prostředí je proto zcela klíčová důvěra dárců (neziskovému sektoru v současnosti důvěřuje ► 60 % dotázaných); velké riziko pak představují podvodné a netransparentní sbírky. S nedůvěryhodnou či netransparentní sbírkou měl přitom v posledním roce zkušenost každý čtvrtý dotázaný.
Zaznamenal/a jste v posledním roce nějakou sbírku, která podle Vás byla nedůvěryhodná či netransparentní?
Názory veřejnosti: Motivace k darování a důvěryhodnost sbírek
Jak si dárci ověřují, že je sbírka, do níž přispívají, důvěryhodná? Z výsledků průzkumu vyplývá, že zásadní je, zda sbírku pořádá organizace či platforma, které již dárci důvěřují (42 %). Čtvrtina dotázaných si před darováním do konkrétní sbírky zjišťuje reference a další informace na internetu (26 %) či si dohledává a prochází webové stránky dané organizace (24 %). Dalšími, méně užívanými zdroji pro ověření sbírek jsou doporučení od známých, zveřejněné podmínky platformy, na které sbírka probíhá, či výroční zprávy organizace.
Pouze 8 % dotázaných si sbírky nijak neověřuje.
Co je pro Vás důležité při výběru sbírky, do níž byste rád/a přispěl/a?
Potvrzení o daru
S potvrzením o daru má zkušenost každý druhý dárce, z toho více než třetina v uplynulém roce potvrzení také uplatnila. Téměř dvě třetiny dárců ► (61 %), kteří o potvrzení žádají, jej vnímají jako způsob ověření, že se nejedná o podvodnou sbírku. Polovina ► (46 %) jej vyžaduje pro jeho základní účel, tj. z důvodu daňového zvýhodnění.
13 % dárců vyžaduje potvrzení o daru pokaždé, když přispějí do sbírky. Oproti tomu polovina dárců (55 %) potvrzení ke svým darům nevyžaduje vůbec, nejčastěji z důvodu darování malých částek (47 %). Výsledky průzkumu ale ukázaly, že třetina dárců, kteří potvrzení nepožadují, tak činí, protože nezná jeho benefity a neví, k čemu jej využít.
Vliv současné situace na podporu veřejně prospěšných aktivit
Více než čtvrtina dárců (28 %, v roce 2023 35 %) daruje v současnosti méně než dříve.
Více než polovina z nich uvádí jako hlavní důvod snížení příjmu, snížení životní úrovně a všeobecné zdražování. Čtvrtina z nich se domnívá, že v aktuální ekonomické situaci by potřebným měl pomáhat spíše stát. Stejnému podílu těchto dárců vadí, že vzniká příliš mnoho sbírek. Pro každého desátého je důvodem k omezení darování špatná zkušenost s konkrétní sbírkou či sbírkovou platformou.
Změnila se v posledním roce Vaše finanční podpora veřejně prospěšných aktivit?
Obdobně jako v minulém roce pouze každý desátý dárce (9 %) uvádí, že v současnosti daruje více než dříve, častěji se jedná o pravidelné dárce. Polovina z nich vnímá v současné ekonomické situaci pomoc druhým jako ještě potřebnější, pro obdobný podíl dárců je hlavním důvodem zvýšení příjmu v posledním roce.
Čtvrtina (24 %) dárců očekává, že v příštím roce bude darovat méně než v letošním roce.
Pouze 7 % lidí se domnívá, že v dalším roce finanční podporu nějaké veřejně prospěšné aktivity navýší.
Pomoc při povodních 2024
4 z 10 Čechů se zapojili do pomoci obětem zářijových povodní
nejvíce dárců pomáhalo formou finančních darů (77 %), nejčastěji v rozmezí 501-1000 Kč
materiálně pomáhala třetina (35 %) zapojených dárců
7 % pomáhalo formou dobrovolnictví
Jako hlavní impulsy pro pomoc obětem povodní dárci uváděli soucit s oběťmi (68 %), pocit bezmoci (33 %) a pocit společenské odpovědnosti (30 %). Pro každého šestého dárce byla podnětem osobní zkušenost s povodněmi.
Jakou částkou jste finančně přispěli na pomoc obětem zářijových povodní?
57 % dárců uvádí, že ve srovnání s předchozími humanitárními katastrofami pomáhali při letošních povodních přibližně stejnou měrou
29 % dárců uvádí, že pomáhalo dokonce více než v minulosti
Zdroj: Průzkum veřejného mínění realizovaný FD ve spolupráci s agenturou InsightLab, říjen 2024
Dárcovské SMS v číslech
Dárcovská SMS pomáhá již 20 let!
Dárcovská SMS, jedinečný a ryze český projekt mobilního dárcovství, u nás funguje již od roku 2004. Jedná se o dárcovský ekosystém, který je za rovných podmínek dostupný všem neziskovým organizacím a zároveň je schopný se neustále vyvíjet a jít s dobou. Za poslední roky prošla DMS několika inovacemi - je možné skrze ni darovat opakovaně, získat potvrzení o daru a dárce si také může vybrat ze čtyř cenových hladin. Navíc funguje napříč celou Českou republikou a podporuje organizace ve všech regionech.
Za celou historii Dárcovské SMS dárci:
poslali téměř 27 milionů dárcovských SMS,
darovali necelou miliardu korun.
Dárcovské SMS v číslech
Dlouhodobě nejpopulárnější cenovou hladinou je DMS 90:
od jejího spuštění v březnu 2017 lidé darovali prostřednictvím DMS 90 celkem 252 milionů korun
(tj. 58 % z celkového objemu DMS pomoci za toto období).
V rámci benefičních akcí se dominující cenovou hladinou rychle stala DMS 190:
od jejího spuštění v listopadu 2022 lidé prostřednictvím DMS 190 darovali celkem 33 milionů korun (tj. 30 % z celkového objemu DMS pomoci za toto období).
Trvalou DMS využívá dlouhodobě stabilní základna pravidelných dárců:
prostřednictvím pravidelné měsíční DMS podpory darují lidé přes 21 milionů korun ročně,
nejčastěji podporují DMS hesla SVETLUSKA, KURE a PARAPLE.
Dárcovská SMS: Potvrzení o daru
Již druhým rokem bylo možné využít službu Potvrzení o daru:
skrze celoročně dostupnou webovou aplikaci pro vystavování potvrzení o daru k dárcovským SMS, která funguje na stránkách www.darcovskasms.cz, bylo vygenerováno přes 9 tisíc potvrzení,
drtivá většina dárců, která službu využije, má zároveň zájem zůstat s podpořenou organizací v kontaktu - svůj e-mail pro tento účel zanechá 87 % dárců,
z výzkumu veřejného mínění agentury InsightLab vyplývá, že informovanost o službě stoupá; o službě slyšelkaždý čtvrtý dotázaný (v roce 2023 každý pátý).
DMS rekordy
Rekordní měsíc: leden 2005 - téměř 42 milionů korun
Proč? - humanitární katastrofa následkem tsunami v Indickém oceánu
Rekordní rok: 2021 - více než 90 milionů korun
Proč? - mimořádná vlna solidarity s lidmi zasaženými červnovým tornádem na jižní Moravě
Rekordní akce: benefiční koncert 1. března 2022 - necelých 22 milionů korun
Proč? - podpora lidí zasažených válkou na Ukrajině
Meziroční srovnání DMS za období leden-říjen
2023: 517 tis. DMS 33,61 mil. korun neziskovkám
2024: 562 tis. DMS ( 9 %) 42,64 mil. korun neziskovkám ( 27 %)
Přehled dárcovských SMS dle cenových hladin (za období leden-říjen 2024)
DMS 30: 209 tis., 6,1 mil. Kč
(14 %, v roce 2023 20 %)
DMS 60: 77 tis., 4,6 mil. Kč
(11 %, v roce 2023 13 %)
DMS 90: 201 tis., 17,9 mil. Kč
(42 %, v roce 2023 46 %)
DMS 190: 75 tis., 14,2 mil. Kč
(33 %, v roce 2023 21 %)
Čísla zahrnují jednorázové DMS i trvalou podporu.
Přehled dárcovských SMS dle typu
(jednorázové vs. trvalé za období leden-září 2024)
Jednorázové: 216 tis., 23,3 mil. Kč (55 %, v roce 2023 48 %)
Trvalé: 346 tis., 19,3 mil. Kč (45 %, v roce 2023 45 %)
Nárůst podílu jednorázových DMS na úkor DMS TRV evidujeme v důsledku krátkodobých sbírek spojených se zářijovými povodněmi.
Zdroj: Analýzy FD
Mladé hlasy 2024
9 z 10 dětí se shoduje, že pomáhat ostatním je důležité
4 z 10 dětí se snaží ostatním pomáhat co nejčastěji
Pomoc druhým zároveň patří mezi tři nejčastěji předávané hodnoty v rodinách.
Je důležité pomáhat ostatním?
Jaké nejdůležitější hodnoty se ve tvé rodině předávají?
Zdroj: Závěrečná zprávu z výzkumu UNICEF: Mladé hlasy 2024
realizovaného ve spolupráci s agenturou STEM/MARK, červen-červenec 2024
Zahraniční dárcovství: Slovensko
V roce 2023 bylo na Slovensku 17 989 příjemců 2% daňových asignací (v roce 2022 16 955 příjemců). Tyto organizace získaly celkem 101 mil. eur
(v přepočtu zhruba 2,42 mld. Kč). Došlo tak k výraznému meziročnímu nárůstu o 13 %.
Od vzniku tohoto nástroje v roce 2002 dosáhla celková podpora neziskových organizací z asignací více jak miliardy eur.
Průměrná výška přijaté asignace byla v roce 2023 byla 5 607 eur (v roce 2022 to bylo 5 190 eur).
Zahraniční dárcovství: Slovensko
TOP 10 příjemců asignací
1 Nadácia EPH 2 261 655,98 €
2 Nadácia SPP 2 235 843,65 €
3 Nadácia Pontis 2 101 301,08 €
4 Asociácia pomoci postihnutým - APPA
1 879 543,42 €
5 Nadácia Slovenskej sporiteľne
1 441 068,14 €
6 Nadácia Kia Slovakia 1 373 826,63 €
7 Nadácia CEF 1 259 380,53 €
8 PLAMIENOK n.o. 1 172 646,23 €
9 Nadácia U.S.Steel Košice 1 142 496,13 €
10 Nadácia Centra pre filantropiu
1 106 779,77 €
Zdroj: Iniciatíva 2% – Pomáhame spolu a data Finančného riaditeľstva SR, 2024
Zahraniční dárcovství: Velká Británie
Britové přispěli v loňském roce celkem 13,9 mld. liber, tedy o 1,2 mld. liber více než v roce 2022. Z dat vyplývá, že meziroční zvýšení objemu darovaných prostředků od veřejnosti je obdobně jako v předchozím období způsobeno spíše nárůstem výše darů než přírůstkem počtu dárců
75 % Britů v loňském roce nějakým způsobem podpořilo charitu
58 % Britů tak učinilo formou finančního daru
Podpora charity tak zůstala meziročně stabilní navzdory vysokým životním nákladům.
Jakými způsoby se Britové dozvídají o charitách, kterým přispívají?
32 % Osobní zkušenost
28 % Rodina a přátelé
19 % Sociální sítě
17 % Vlastní průzkum/četba o tématu
11 % Přímé oslovení charitou
11 % Televize nebo rádio prostoru
7 % Na akci
6 % Reklama ve veřejném
1 % Celebrity
Zdroj: UK Giving Report 2024, Charities Aid Foundation
Zahraniční dárcovství: USA
Celkový odhadovaný objem darovaných prostředků vzrostl v roce 2023 na 557,16 mld. dolarů:
67 % individuální dárci
19 % nadace
9 % ze závěti/pozůstalosti
6 % firemní dárci
Mezi nejvíce podporované oblasti patří náboženství, sociální práce a vzdělávání.
Zdroj: Giving USA 2024 Report Insights, BWF